marți, 8 decembrie 2015

Reteta: Tort cu crema de branza, spuma de zmeura si jeleu de capsuni

...sau cel putin asta am vrut sa fie :))))

Buna, fetelor!

Sambata a fost ziua fetitei mele, a implinit 3 ani (cand or fi trecut, nu ma intrebati ca nu stiu sa va spun) si, bineinteles, ca i-am pregatit un tort. Am avut si unul cumparat, de ciocolata, insa eu tin musai sa-i prepar in casa un tort copilului meu. Am crescut cu traditia asta si mi se pare foarte frumos; indiferent daca si-a permis sau nu sa-mi cumpere un cadou, mama, in fiecare an, de ziua de nastere si de cea onomastica, mi-a facut tort. 
Cum tortul cumparat a fost de ciocolata, cu multa ciocolata, invelit in ciocolata si plin de ciocolata :))) m-am decis sa fac unul mai racoros, si am zis eu sa fie cu fructe. Am plecat de la reteta Jamillei de cheesecake fara coacere, insa cum n-am gasit capsuni proaspete, am improvizat quelque chose ca sa fie bine sa nu fie rau :)))). Aaaaa, m-am mai inspirat si dintr-o reteta postata de-o mamica pe un grup de pe Facebook, retete de mamici (daca sunteti inscrise acolo dati-mi de stire si va dau link-ul, altfel n-am cum sa-l pun aici pentru ca e un grup inchis, vizibil doar membrilor).
Va avertizez ca urmeaza o postare lunga, deja am scris o gramada si asta e doar introducerea. :)))


Blatul, crema de branza si jeleul de capsuni sunt facute intocmai cum zice Jamilla in reteta, am modificat doar cantitatile la crema de branza; va invit sa vizionati si video-ul ei, il gasiti pe Youtube, chiar daca eu va povestesc exact cum am facut.

Ingrediente:
Blat: 
  • 400 gr biscuiti digestivi - eu am folosit McVities simpli, insa puteti folosi de care doriti, chiar si alt tip decat cei digestivi;
  • 150 gr unt topit
Crema de branza:
  • 250 gr crema de branza - eu am folosit o ricotta, insa merge orice fel de crema de branza;
  • 300 ml frisca lichida;
  • 75 gr zahar pudra - mare grija sa nu aiba si frisca lichida zahar in ea;
  • 50 ml apa rece;
  • 10 gr gelatina - eu am avut dr. oetker;
  • 100 ml lapte fierbinte;
  • vanilie - eu am pus esenta, dar e super daca aveti pastaie sau pudra bio.
Spuma de zmeura:
  • 200-300 gr zmeura congelata - nu mai stiu exact cat a cantarit dupa ce s-a decongelat si dupa ce am scurs-o de zeama;
  • 300 ml frisca lichida;
  • 75 gr zahar pudra pe care l-am pus in frisca + 3-4 linguri zahar pudra pe care l-am pus in zmeura;
  • 20 gr gelatina;
  • 100 ml apa rece;
  • 100 ml lapte fierbinte.
Jeleul de capsuni:
  • 300 gr capsuni congelate;
  • 100 ml apa rece;
  • 3 linguri zahar - sa nu uitati ca mine de zahar ca iese cam acrisor :))) ;
  • 10 gr gelatina.
Mod de preparare:

Prima data am pregatit blatul. Am maruntit biscuitii in blenderul cu cutit in fund :)))) pana a iesit o pudra fina. I-am pus intr-un bol, apoi am topit untul pe foc. Am varsat untul topit peste pudra de biscuiti si am amestecat cu o furculita. Rezultatul trebuie sa aiba aspectul de nisip umed. Am luat un platou, am pus inelul de la forma de tort (inelul inchis) - al meu are diametrul de 24 cm. Am turnat biscuitii acolo si i-am aplatizat incercand sa le dau forma de blat cu fundul unui pahar; fuguta la Jamilla sa vedeti exact ce si cum, e foarte simplu. Am dat blatul la frigider, incercand sa nu-l misc, pentru minim 30 minute.

Intre timp m-am apucat de crema de branza. Am inmuiat gelatina in apa rece si am lasat-o pentru 10 minute sa se umfle. Am fiert laptele, atentie ca nu tre' sa fie clocotit ca distrugeti gelatina, cum zice Jamilla, laptele tre' sa va arda nitel la deget. Cand s-a umflat gelatina, am turnat-o peste laptele fierbinte si  am amestecat bine sa se dizolve. Am dat-o deoparte. Am pus crema de branza, in cazul meu ricotta, intr-un vas inalt de mixer si am batut-o impreuna cu zaharul si cu vanilia pana s-a omogenizat, la viteza 2 (eu am un mixer normal). Am adaugat frisca lichida, putin cate putin, apoi am marit viteza la 3 si am batut aproximativ 5 minute. Am micsorat viteza din nou la 2 si am adaugat laptele cu gelatina. Am pus bolul la frigider pentru ca nu trecusera cele 30 minute minime pentru ca blatul de biscuiti sa se intareasca, apoi am scos blatul si am turnat crema peste el, miscand usor de platou sa se distribuie crema in strat uniform; aveti grija sa tineti si de inel, altfel pleaca blatul la vale. Am dat la frigider pentru minim o ora.

Dupa ce-a trecut o ora, pastrand blatul cu crema de branza la frigider, m-am apucat de spuma de zmeura. Pentru ca aceasta spuma a fost mai mult o improvizatie, ca sa nu spun inventie de-a mea, am orbecait nitel pana am izbandit :)))
Am blenduit zmeura, apoi am realizat ca spuma mea nu va mai fi spuma din cauza samburilor de zmeura, si m-am apucat sa strecor piureul prin sita; crunta operatiune avand in vedere ca am folosit o strecuratoare din aia de ceai. :))) Am dat gata si aceasta treaba si i-am adaugat si niste zahar pudra, dupa gust; cred c-am pus in jur de 3-4 linguri. Apoi am batut frisca lichida cu zaharul. Aveti grija, frisca trebuie sa fie foarte rece, o scoateti de la frigider si imediat bagati mixerul in ea. Pana s-a incorporat zaharul am folosit viteza 2, apoi am marit la 3 pana a fost gata. Am dat-o la frigider si m-am apucat de gelatina. Cum n-am mai lucrat pana acuma cu gelatina, m-am gandit sa procedez ca la crema de branza. Am inmuiat gelatina in apa rece, apoi am dizolvat-o in lapte fierbinte si mai apoi am pus laptele peste piureul de zmeura. Cred c-ar fi fost de ajuns si un singur plic de gelatina (10 gr adica), insa mi-a fost teama ca n-o sa se inchege. Pentru c-a rezultat o treaba foarte apoasa, am dat-o la frigider aproximatix 30 min pana s-a mai legat putin. Apoi am turnat-o peste frisca lichida, putin cate putin, amestecand cu o spatula. Cred totusi c-ar fi trebuit sa bag mixerul in ea putin inainte s-o pun peste frisca deoarece n-a fost tocmai fina.


Am scos tortul din frigider, deja trecusera aproape 2 ore de cand turnasem crema de branza peste blatul de biscuiti, crema se intarise, am turnat spuma de zmeura peste, miscand usor sa se aseze uniform si am dat la frigider peste noapte.

A doua zi m-am apucat de jeleul de capsuni. Am hidratat gelatina in apa rece, apoi am pus capsunile scurse intr-o oala pe foc, intregi asa cum erau si le-am lasat aproximativ 5 minute. Ar fi trebuit totusi sa pun si zahar :))) dar am uitat pentru ca faceam si-o omleta in paralel :D Am stins focul si le-am pasat cu mixerul vertical. Ar fi trebuit sa insist cu mixerul pana cand iesea o crema fina, insa m-am zapacit, omleta era gata si Miruna insista ca vrea smantana pe paine, nu crema de branza :))). Dupa ce-am pasat capsunile (si dupa ce-am uns inca o felie de paine, de data asta cu smantana :))) ), am turnat gelatina peste (peste piureul de capsuni, desi am fost tentata s-o pun peste smanatana), am amestecat si am lasat sa ajunga la temperatura camerei.
Am scos tortul si am turnat jeleul deasupra. L-am dat din nou la frigider pentru aproximativ 9 ore,dar 6 sunt suficiente. L-am scos din frigider cu aproximativ 15-20 minute inainte de a-l servi si l-am lasat pe masa. Apoi i-am scos inelul, usor-usor. Daca urmariti filmuletul Jamillei aflati de acolo si cum trebuie taiat astfel incat sa nu se amestece straturile, eu am sarit peste pasul asta :))))

Pfiu, am terminat :)))) Nu a iesit foarte aspectuos, mai ales ca pe margini au ramas niste urme de la inel, dar gustul a fost unul incredibil. Fetitei mele nu-i plac treburile dulci, de obicei manca maxim 3 lingurite dintr-o felie de tort, insa din tortul acesta a mancat o felie intreaga (evident, portie de copil). Eu nu agreez combinatiile de branza sau iaurt cu fructe si m-am temut ca se va simti gustul de branza din crema, de aceea am pus in cantitatile acestea. Bineinteles, ca voi puteti modifica in functie de gust.

La final, va servesc si pe voi c-o felie din acest tort racoros si sper sa va ajute indicatiile mele.


Bonus: poza cu tinutele noastre, ca tot nu era postarea asta suficient de lunga :)))


P.S. Daca doriti sa realizati aceasta reteta si aveti vreo nelamurire ma puteti intreba, casuta de comentarii va asteapta. De asemenea, astept si pozele voastre.

V-am pupat.

Un comentariu:

Va multumesc pentru comentarii, pupici.